Nuffnang Ads

Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Berdasarkan cerita sosial yang betajuk Nenek dan Datuk ini, terdapat sesorang kanak-kanak yang bernama Alim yang akan pulang ke kampung bersama keluarganya.. Alim telah mencari ayam serta itik dirumah nenek dan datuknya tetapi tiada kerana kedua datuk dan neneknya telah membina reban baharu untuk ayam dan itiknya. Apabila melihat rumah datuk dan nenek juga Alim menangis kerana dia sangka rumah datuk dan neneknya tiada. Suasana menjadi kelainan kerana sikap Alim dan membuatkan mereka sekeluarga menjadi lebih rapat antara satu sama lain.

Normaliza Abd Rahim, (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.





Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut adalah :

1. Multimedia Linear
Multimedia linear adalah sejenis multimedia yang berjalan secara terus. Multimedia ini juga boleh dilihat pada semua jenis filem, tutorial video. Dalam hal ini, cerita diatas boleh dijadikan sebuah filem mahupun hanya tutorial sahaja mengenai cerita sosial tersebut.

2. Hypermedia
Dokumen yang merupakan non yang terdiri daripada teks, audio, informasi yang disimpan dalam komputer. Sebagai contohnya, cerita diatas juga boleh dijadikan teks cerita serta boleh juga dijadikan audio sebagai satu penceritaan.

3. Media Interaktif.
Sistem ini merupakan sistem pengiriman pembelajaran yang dirakam visual, suara dan bahan video yang dikawal oleh komputer. Sebagai contohnya, cerita Nenek dan Datuk ini boleh disimpan dalam bentuk cd yang akan mengeluarkan video serta audio.

No comments:

Post a Comment